Waarom hardlopen met een Power / Wattage Meter ?

22sep - door Remco van Riet - 0 - Over Hardlopen

Train je om een betere tijd te lopen op een wedstrijd ? of misschien wil je gewoon sneller lopen dan eerst deed. De benodigde discipline stijgt exponentieel als je de lat hoger legt. Als je het beste uit jezelf wil halen wordt de marge van effectief trainen steeds kleiner.

Hardlopen, trainen zorgt voor fysieke belasting op het lichaam. Dat moet ook. Fitheid kun je eigenlijk omschrijven als de tolerantie van het lichaam hoe om te gaan met fysieke stress. Maar zolang er hard gelopen wordt is het zeer moeilijk om die belasting van het lichaam te meten.

Het is makkelijk om te meten hoe vaak we trainen, de afstand die we hardlopen en onze snelheid. Maar die factoren zijn niet erg nauwkeuring om de belasting te meten. De intensiteit van een training is een zeer belangrijk onderdeel om beter te worden, om fitter te worden. Er zijn in de loop der tijd extra hulpmiddelen bij gekomen, hartslag bijvoorbeeld. Maar de hartslag is bijvoorbeeld niet altijd consistent, zo beïnvloeden mentale stress, voeding, slaap, temperatuur sterk de uitkomst. De tijd die we lopen over een kilometer is afhankelijk van de ondergrond, van stijgings- of dalingspercentage en natuurlijk of we wind mee of tegen hebben.

Kortom snelheid, tijd, hartslag zijn allemaal hulpmiddelen die iets zeggen over onze fitheid, ze helpen bij het hardlopen en trainen maar ze zeggen minder over de intensiteit waarmee we trainen, ze zeggen minder over de inspanning die we leveren. En als we met de verkeerde intensiteit trainen dan heeft dat effect op ons trainingsschema. Men herstelt niet snel genoeg voor een volgende training of de training is niet zwaar genoeg geweest om er profijt van te hebben.

Wat we nodig hebben is een cijfer dat onze inspanning kwantificeert, objectief en onder elke omstandigheid, op ieder moment van onze training of race. En dat is nu precies wat wattage meter voor het hardlopen voor je kan doen. Dat cijfer, het geleverde vermogen laten zien met 1 getal, of je nu kilometers maakt op het asfalt of aan het trailrunnen bent. Nauwkeuriger dan ooit kun je meten hoeveel inspanning je lichaam moet leveren. Neem twijfel weg of je goed aan het trainen bent, monitor je vooruitgang en pak de controle over je training.

Waarom hardlopen met een Power Meter?

Wielrenners en triatleten zijn al jaren bekend met wattage als hulpmiddel bij het trainen. Zoals je bovenstaand hebt kunnen lezen kunnen we inconsistente variabelen zoals snelheid en hartslag verbeteren. Maar er is meer, de Power Meter kan ook grond contact tijd meten en pas groote en leg stiffness, de veer functie van de spier. En als we 1 van deze factoren veranderen kun je meteen zien of dat een positief of een negatief effect heeft op jouw inspanning. De vermogens meter helpt je voorspellen of je een plateau hebt bereikt en je wellicht een verandering in je training moet aanbrengen op een volgend niveau te bereiken. Ook kun je na een blessure zie hoeveel vermogen je verloren hebt. Hier kun je de Stryd online bestellen.

Facebook Comments