Review: Hardlopen op vermogen met de Stryd Footpod

23nov - door Jules Holleboom - 0 - Over Hardlopen

Ongeveer drie maanden geleden stond ik op het punt een powermeter aan te schaffen. Voor het fietsen dan. Tijdens het oriënteren op powermeters voor het fietsen stuitte ik echter op iets wat ik nog niet kende; Stryd, een powermeter voor het hardlopen. De vele positieve verhalen die online te vinden zijn (onder andere bij DCRainmaker en Fellnr) namen mijn initiële scepsis weg, dus besloot ik om het er op te wagen. Gezien de relatief lage prijs vergeleken met fiets powermeters was dat ook een makkelijkere keuze. Ik loop zelf 4 x per week hard, terwijl ik alleen in het hoogseizoen 2/3 keer per week fiets.

Wat doet de Stryd Footpod?

De Stryd is een kleine footpod die je op je hardloopschoen vastklikt. Met behulp van een aantal nauwkeurige sensoren wordt tijdens het hardlopen je cadans, verticale oscillatie en hoogtestijging bepaald. Op basis van deze gegevens, plus je gewicht en lengte (wat je via de website/app instelt), berekent Stryd je loopvermogen uitgedrukt in watt. Via bluetooth of ANT+ wordt dit getal ook getoond op je horloge (Garmin, Suunto of Polar) of telefoon (iOS/Android). Het trainen op basis van ‘power’ heeft enkele voordelen ten opzichte van het trainen op basis van hartslag.

Voordelen bij het hardlopen met trainen op basis van power

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat power een output metric is. Stryd toont je realtime het wattage dat je lichaam verbruikt om te lopen.

 

Hartslag daarentegen toont je het resultaat van je inspanning en loopt daardoor altijd een paar seconden achter. Dat zie je ook duidelijk in de grafieken als je bijvoorbeeld power en hartslag vergelijkt. Je hartslag zal altijd volgen nadat je power toeneemt:

 

Bovendien is hartslag afhankelijk van externe factoren zoals stress, temperatuur en cafeïne-inname. Dat maakt hartslag ten opzichte van power dus een minder geschikte metriek voor je trainingen.

Zoals eerder gezegd toont Stryd je realtime energieverbruik. Wat heb je daar aan, denk je misschien?

Simpel: Stel, je loopt op een vlak stuk met een constant tempo. Ga je heuvel op met hetzelfde tempo, dan kost dat meer energie en stijgt je wattage. Ga je weer heuvel af, dan zakt je wattage mee. Klinkt logisch, maar tot voor kort was het voor hardlopers bijna niet mogelijk om inzicht te krijgen in hun energieverbruik.

Door dit inzicht is het nu dus mogelijk om tijdens een wedstrijd met een constant vermogen ( = constant energieverbruik) te lopen. Maar minstens zo interessant is dat je met de juiste power zones ook veel gerichter kunt trainen. Je powerzones bepaal je door middel van een zware test waarbij je 3 minuten en 9 minuten maximaal loopt, met daartussen 30 minuten.

Dankzij je powerzones hoef je tijdens de training hoef je niet meer op je hartslag- of tempo(zones) te letten, want die doen er (tijdens het trainen) ook minder toe. Mocht je tijdens een wedstrijd toch willen weten hoe hard je daadwerkelijk loopt, dan is dat via Stryd veel accurater dan bij een berekening via het veel minder nauwkeurige GPS van je horloge of telefoon.

Trainen op basis van power heeft als tweede voordeel dat je inzicht krijgt in je loop-efficiëntie. Loop je bij een gelijk gewicht sneller zonder dat je wattage toeneemt, dan loop je efficiënter. Hier kun je dus ook gerichter op gaan trainen, bijvoorbeeld door met een hogere cadans te gaan lopen. Meer informatie hierover vind je in de twee boeken die je bij aanschaf ontvangt. Met name het Nederlandstalige boek ‘Hardlopen met Power!’ biedt een interessante natuurkundige kijk op hardlopen.

Stryd PowerCenter

Tot slot hebben we nog het Stryd PowerCenter. Op deze website (de mobiele app is nog erg beperkt) kun je al je trainingen analyseren en plannen.

Op basis van je trainingen en ingesteld doel (bv. halve marathon) wordt een Stryd runner profile opgebouwd. Dit profiel toont hoe ik mij fysiek verhoudt tot andere Stryders met hetzelfde doel, een doel kan zijn een 10 kilometer, een marathon et cetera. In mijn geval moet ik onder andere wat vaker lange duurlopen doen om zo mijn uithoudingsvermogen (muscle endurance) te verbeteren:

Super handig dus – al heb ik soms mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de adviezen, mede omdat deze worden opgesteld op basis van een vergelijking met andere Stryders, terwijl ik liever gewoon een persoonlijk advies zou zien.

Misschien wel het meest waardevol is de Training Power Heat Map. Deze feature toont mij hoe lang ik een bepaald wattage kan volhouden. Hierdoor wordt het een stuk makkelijk om te bepalen hoe hard ik kan lopen met een bepaalde tijd als doel. Daarvoor moet je natuurlijk wel ongeveer weten hoe hard je loopt bij welk wattage. Dat gevoel ontwikkel je vanzelf door een aantal keer met Stryd hard te lopen en je wattage en tempo in de gaten te houden.

Tot slot

Voordelen Stryd footpod:

  • Stryd maakt trainen veel leuker en inzichtelijker
  • Product is nog volop in ontwikkeling (tevens een nadeel)
  • Snel groeiende community, veel support

Nadelen:

  • (Nog) erg beperkte mobiele app en website / Product is nog volop in ontwikkeling
  • De Connect IQ – Stryd apps voor Garmin vallen soms uit

Ga je harder lopen van, door of met Stryd? Nee, niet direct. Maar Stryd biedt zoveel voordelen ten opzichte van het traditionele training op basis van hartslag, dat je trainingen wel een stuk leuker en inzichtelijker worden. Ik ben hierdoor zelf veel gerichter en vaker trainen, met een hoger tempo als gevolg.

Komende maanden ga ik trainen voor de marathon van Rotterdam. Dankzij Stryd kijk ik nu al erg uit naar de verschillende trainingen, analyses na afloop, en natuurlijk de grote dag zelf! De komende tijd zal ik daarom vaker mijn ervaringen met Stryd delen op dit blog.

Waar kun je de Stryd Footpod kopen ?

De Stryd is hier te verkrijgen. Om je te helpen krijg je er twee boeken bij. Een hardcopy ‘Hardlopen met Power’ter waarde van € 24,95 van Hans van Dijk en Ron van Megen en een eBook ‘Run With Power’ van hardloop coach Jim Vance, vol met tips en schema’s

Gratis boeken hardlopen met power bij aanschaf stryd footpod

Facebook Comments