Nieuw in de software van de Stryd Footpod: Running Stress Score

22okt - door Remco van Riet - 0 - Over Hardlopen

Na iedere training vragen we ons allemaal af: heb ik voldoende getraind vandaag, of mmm ben ik wellicht iets te diep gegaan? Het spreekt voor zich dat de juiste afstand, met de juiste snelheid, intensiteit en variatie de beste resultaten opleveren. De Stryd Footpod en haar PowerCenter software genereren een aantal zeer belangrijke en informatieve variabelen die je tezamen verder helpen maar het valt natuurlijk niet mee om al die waardes te interpreteren. Vanaf vandaag wordt het ietsje makkelijker, Stryd gaat je helpen je geleverde prestatie, je hardloop training inzichtelijker te maken. En ook nog leuker trouwens.

Stryd introduceert de Running Stress Score.

Het is 1 getal dat na je training kwalificeert hoe zwaar je hebt getraind en hoe gevarieerd. Het cijfer is de uitkomst van de volgende formule:

RSS = 100 x training duration x (Power/CP)^K

Het belangrijkste component is de de Power, het wattage dat je gelopen hebt, dan is er de tijdsduur en de CP wat staat voor critical power, te vergelijken met de lactaatdrempel. Tenslotte de K coëfficiënt  –staat voor variatie in de gelopen zone’s en het herstel dat daarna volgt. De Running Stress Score lijkt heel er op de TSS de Training Stress Score die fietsers gebruiken. Doch fietsen en hardlopen zijn twee totaal verschillende diciplines waarbij met nam die K coëfficiënt  veel meer stress geeft op een lichaam van een sporter.

Simpel gezegd het is een punten systeem gebaseerd op tijd, intensiteit en type training.  Je verdient 100 RSS als je 1 uur inspanning levert op bijna je lactaat drempel.

Een zeer krachtig hulpmiddel, helemaal als je de de training schema’s gebruikt die Stryd heeft gemaakt voor tal van disciplines, 5K, 10K, Marathon en meer. Je kunt in de PowerCenter software zien of je het doel van die dag voor het trainingsplan hebt gehaald en hoe je progressie is.

De Running Stress Score werkt alleen als je de Critical Power hebt ingesteld in de software. Daarvoor moet je de 3-9 minuten test of de 3-6 laps test volbrengen. Je kunt hem ook schatten door je gewicht en gemiddeld 10K tempo in te vullen maar dat is een beetje zonde want dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid.

In de volgende twee tabellen krijg je een goede indruk hoe het werkt. In tabel 1 zie je hoeveel RSS je per minuut verdient bij een algemene work-out. In tabel 2 zie je hoeveel punten je krijgt als je een Stryd trainings schema volgt en je daarbij een bepaald intensiteit loopt.

Als je na je training inlogt op je Stryd Powercenter zal je een dergelijke samenvatting van je RSS Score kunnen zien zoals het plaatje helemaal boven in dit artikel.

Met die gegevens kun je jouw training schema erbij pakken en kijken of je het doel gehaald hebt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook twee interval trainingen vergelijken met elkaar om te kijken of je bent voorruit gegaan of wellicht achteruit dat kan natuurlijk ook.

In de eerste regel had ik het over ‘leuker’maken, welnu Stryd lanceert ook The Stryder Board, vergelijkbaar met het Strava principe. Een lijst waarin je kunt zie hoe hoog je rankt met je cumulatieve RSS score. Gewoon voor de fun en motivatie. Lijst is voorals nog alleen in de Facebook Stryd Community groep ( Wordt daar lid van, zeer interessant). Als je mee wil doen stel je dat in in de smartphone app.

Facebook Comments