Interview met Victor Campenaerts van Lotto Soudal over hoe te beginnen met een fiets vermogensmeter.

22nov - door Remco van Riet - 0 - Over Wielrennen

Wanneer ben je gaan fietsen met een wattagemeter?

Ben er zelf mee begonnen als laatstejaars belofte. Simpelweg omdat ik daarvoor niet het financiële vermogen had om daar mee te beginnen. Ik heb nooit van mijn ouders heel chique fietsen cadeau gekregen. Daar ben ik ook heel dankbaar voor. Ik zie soms jonge renners van 14 jaar met fietsen rijden waar wij bij de profs jaloers op zijn. Ik heb eigenlijk altijd met tweedehands fietsen gereden en zelf gespaard voor mijn fietsen, waardoor je ook veel meer de waarde van het materiaal gaat inschatten. Dan kom je bij de profs en dan heb je op het juiste moment uiteraard wel de beschikking over het juiste materiaal.

Heb je toen je jonger was wel altijd op de juiste maat fietsen gereden?

Jawel, ik heb lang gereden met een fiets van 200 euro die ik op eBay gevonden had en dat was gewoon mijn maat, dat was met een 9 speed op, niet echt top materiaal maar gewoon een aluminium kader. Maar als je daar mee kunt volgen dan wordt het later alleen maar lichter met wat je dan rijdt. Ik heb dan lang gespaard voor een vermogensmeter ik had toen gekozen voor een wattagemeter die in de naaf van mijn achterwiel zat zodat ik kon wisselen en ook kon trainen met mijn tijdrit fiets.

Zo heb ik gereden als laatste jaar belofte, ik had dan in de wedstrijd geen vermogensmeter maar het is belangrijker dat je leert tijdens de training met een power meter te trainen. Vanaf de profs hadden al mijn fietsen een vermogensmeter.

Hoe bepaalde je, toen je begon, je threshold, het punt opdat je verzuurt, waar begin je.

In België heb je bijvoorbeeld EnergieLab en Bakala Academy, waar je een eenvoudige oplopende test kunt doen, elke 5 minuten 40 watt erbij met daarbij een lactaat meting. Professionals nemen de test af, bepalen uw threshold en helpen de verschillende zones te bepalen.

Is dat een investering die je aanraadt als je begint met een powermeter, om een test in het lab te doen.

Ik denk dat als je investeert in een wattagemeter dan zijt men toch een behoorlijk bedrag kwijt dan is het slim om een 100 euro extra te budgetteren voor een test in het lab en misschien dat het zelfs nog iets goedkoper kan. Je krijgt bovendien de nodige informatie erbij, bijvoorbeeld aan welke zones je moet werken, dat is zeker heel belangrijk. Wat ik soms heel raar vind is dat jonge renners aan mij vragen: zou het slim zijn om een wattagemeter te kopen ? En dan zie ik dat die jonge renners met carbon wielen rijden van duizenden euro’s. Voordat ik professional werd heb Ik heb nooit met carbon wielen gereden. Ik heb eerst gespaard voor een vermogensmeter. Ik ben er bij de beloften nooit in geslaagd om het geld bij een te sparen om wielen van carbon te veroorloven. In de belangrijke wedstrijden kon ik dat dan lenen van de ploeg. Maar het is sowieso belangrijker om met een vermogensmeter te trainen dan met carbon wielen of een volledig carbon stuur of iets in dien aard, je gaat veel meer progressie kunnen maken met een vermogensmeter.

Maar hoe vaak zou je een labotest doen, is dat 1 keer per seizoen of meerdere malen?

Ik zou zeggen 2 keer per seizoen is goed. 1 keer in Januari en een keer halverwege het seizoen.

Je leest ook veel over de 20 minuten test waarbij je 20 minuten helemaal voluit gaat om je threshold te bepalen is dat een goede methode?

Zeker, als je één keer in het seizoen een test in het labo doet, kun je ook prima verder met de 20 minuten testen. In het lab kun je de inspanningstest op een roller systeem doen waardoor u minder wattage output gaat hebben. Er is veel onderzoek gedaan als u gewoon uw 20 minuten Power maal 0,95 doet dan hebt u nagenoeg exact uw threshold wattage. De lage zones kunt u daar minder goed bepalen. Maar als je bijvoorbeeld weet dat uw threshold power in januari 350 watt is en dat uw aerobe drempel 280 watt is, als je dan later in het seizoen een 20 minuten test doet en uw threshold is 20 watt verbeterd , dan kunt u er van uitgaan dat uw aerobe drempel ook wel een tiental watt zal zijn verbeterd.

Hoe combineer je de hartslag met het gebruik van een wattagemeter?

Ik kijk nooit naar mijn hartslag. Ik rijd wel altijd met een hartslagmeter. Maar ik kijk nooit tijdens trainingen naar mijn hartslag. Dat is interessant om achteraf te zien. Als je bijvoorbeeld kunt zien dat je in een wedstijd op een lange klim, waar je voluit hebt gereden en hoge vermogens hebt gehaald en de hartslag nooit in de buurt is geweest van de maximale hartslag kun je daar uit afleiden dat je eventueel vermoeid bent. Of dat je ziet dat je na een rust periode op een korte helling van een 30 tal seconden eigenlijk al aan de maximale hartslag komt dan kun je zien, ja nu ben ik effectief goed uitgerust. Maar dat is zo variabel, de hartslag dat is interessant om te zien hoe het met de fitheid is gesteld. Ik vind een veel belangrijke parameter het gevoel. Een rustige duurtraining bijvoorbeeld moet rustig zijn en dan moet u voor uw eigen eerlijk zijn wat dan rustig is, als de gehele training totaal 5 uur is, dat is niet 5 uur duwen, vanaf dat u het idee krijgt, dat u aan het duwen bent, ja dan bent u dus geen rustige duurtraining aan het doen. En als u een inspanningstest heeft gedaan en de inspanning test vertelt u: uw rustige duurtraining is de zone hartslag 130 tot hartslag 150 met een wattage van 220 tot 250 en je staat op een dag op en je vertrekt voor die training en je probeert die waarden te rijden, maar u moet er heel veel moeite voor doen, ja dan hebt u hebt u gewoon een slechte dag en dan moet u rustiger rijden.

Maar als je in een beklimming zit en de hartslag staat in het rood maar het wattage nog niet in de hoogste zone dan luister je naar je gevoel en laat je de hrm even voor wat het is ?

Ja, ik kijk nooit naar mijn hartslag tijdens de training. Dat is een parameter dat interessant is om achteraf te evalueren in het analyseren van uw files. Als ik intensieve blokken trainingen doe, interval training, dan is uw wattage best belangrijk om uw blokken goed in te delen, dat uw al den blokken aan een zelfde wattage rijdt, en dat je echt probeert te pacen op dat wattage. Maar als ik een rustige duurtraining van 4-5-6 uur doe dan kijk ik gewoon geen enkel moment van de training naar mijn wattage. Dat is ook absoluut niet nodig want rustig rijden is rustig rijden. Uw gevoel zal wel zeggen welk dat rustig is. Ik zet het wattage dan ook niet op mijn schermke, op mijn schermke staat dan enkel de tijd, je wil 5 uur rijden dan is het enigste dat wat je moet weten hoelang dat je aan het trainen bent. Ik heb vandaag gewoon lekker rustig gereden, rustig gevoel en ik had een gemiddeld vermogen van 180 watt. En dan een week later ga je dat terug fietsen wederom met een rustig gevoel, kijk de hele tijd niet naar uw wattage, u komt thuis en u ziet vandaag reed ik 190 watt gemiddeld met zelfde gevoel. Daaraan kun je zien: ik rij rustig maar ik trap een hoger wattage waarschijnlijk zal ik dichtbij een goede conditie zitten.

In wegwedstrijden kijk ik nooit naar mijn wattage zet ik ook niet op, om dat je dan zou kunnen denken als je de hele dag bergop rijd en het doet veel pijn om te volgen en als je dan kijkt naar je wattage op je scherm en daar staat bij 550 watt dan ga je denken 550 watt dat is 200 watt boven mijn threshold power , ik moet nu verzuren anders, dat kan niet anders. En als je dan al kijkt en je weet, deze moet heel zwaar zijn tegenover dan het er niet op staat, ja dan zal je wel blijven volgen, je moet toch gewoon volgen. Soms heb ik wel als ik bijvoorbeeld in een lange ontsnapping zit, dan scrol ik even op mijn scherm zodat ik wel mijn wattage kan zien, omdat het wel belangrijk kan zijn dat je in die fase uw inspanning beter indeelt, maar in een gewone wegkoers, ik zeg maar de ronde van Vlaanderen, daar moet je gewoon het peloton volgen zo lang mogelijk en als je daar op het einde nog een greintje reserve hebt, moet je gewoon wegrijden zo hart als dat je kunt. Maar het heeft totaal geen zin om te denken op de Coppenberg, oei ze rijden hier 50 watt teveel, ik zal mijn eigen erdoor laten zakken. Dat is positioneren en zo lang mogelijk volgen. Maar in een tijdrit kijk ik wel altijd naar mijn wattage dan is het heel belangrijk dat je niet de eerste 10 minuten 20 watt teveel trapt want dat betaal je sowieso in cash terug op het einde.

iMobile heeft diverse vermogensmeters in het assortiment. Wattagemeters die de inspanning meten via de pedalen, via de crank of via de spider/trapas, voor ieder budget vanaf € 299 tot € 999,- klik hier voor een overzicht.

 

Facebook Comments