Niet thuis? Geen punt - Haal je bestelling op bij de Albert Heijn of Gamma Kies je afhaalpunt zometeen bij het afrekenen.....
De Speed AL TR wielset is de best verkochte set van Veltec. Ze bieden een maximale prijs kwaliteit verhouding. Een flinke upgrade ten opzichte van de standaard velgen waar vaak op beknibbeld wordt bij een nieuwe fiets. Aan de basis staan de nieuwe Veltec CX-Disc naven met industrie lagers. Daar omheen 20 Sapim CX-Sprint spaken voor en 24 achter. Double Square Nipples ook van Sapim. Deze kun je van binnen aandraaien zodat het visuele gedeelte niet beschadigd. Dan de aluminium velgen van 42 mm hoog en 17 mm interne breedte. Deze half hoge velgen zorgen voor een Aero voordeel en zijn erg stijf en dat merk je als je uit de bochten accelereert. Wat weegt de complete wielset? 1915 gram. Veltec ontwikkeld en bouwt haar wielen altijd met een ruime veiligheid marge. Het heeft voor ons wielerliefhebbers geen zin om op de grens van het toelaatbare te op te zoeken. Maandag moeten we gewoon weer werken :-) De set is er voor fietsen uitgevoerd met een Shimano groep maar ook voor Campa gebruikers. Kortom een waanzinnig mooie wielset uitgevoerd in mat zwart met subtiele decals. Door een vakman gemaakt in Duitsland voor jaren lang fietsplezier en wellicht nog een kilometerje harder per uur zonder veel harder te trappen.
De Speed AL TR wheelset wordt gemaakt in Neuenrade, Duitsland. De wielen worden met de hand gespaakt en met de richt machine kaarsrecht gezet. Maar dan begint het echte vakwerk eigenlijk pas. Zorgen voor een hoge, gelijke spaakspanning, dat gebeurd met de hand en vervolgens het proces van stress-relieving of pre-stressing wordt het ook genoemd. Vroeger ging dat nog met staan op daar waar de spaken kruisen, tegenwoordig gaat dit met een machine. Dit proces zorgt ervoor dat je spaken niet breken en je wielen lang meegaan. Jobst Brandt heeft daar een beroemd boek over geschreven.
De unieke sterkte en flexibiliteit maken de CX-Sprint spaak geschikt voor de meeste fietsdisciplines. Het middelste deel van de spaak wordt getrokken en vervolgens in een speciale vorm geperst om zijn specifieke profiel te vormen. Sapim spaken worden gebruikt door topfietsracers en triatleten over de hele wereld. Zelfs downhillers gebruiken ze voor hun kracht en flexibiliteit. De CX-Sprint spaken worden gemaakt in België.
Deze 2021 Veltec Speed AL-TR heeft hetzelfde karakter en stijfheid als de bekende AL velg maar is 3 millimeter breder en geschikt gemaakt voor tubeless. Het gewicht is nagenoeg hetzelfde als de AL. Tubeless heef niet zo'n goede start gehad met de racefietsen. Vooral geklieder met Latex melk kon irritatie veoorzaken. Maar net zoals elke nieuwe techniek heeft het even tijd nodig om zich te ontwikkelen. Deze set komt met een gemonteerde velg lint net wat breder dan normaal en dicht uistekend af. De voordelen van tubeless zijn onder meer meer veiligheid: omdat er geen binnenband meer is kan deze ook niet meer klappen, bij pech ontsnapt de lucht niet plotseling, maar langzaam. En het gewicht? De Tubeless-band weegt meer dan een vouwband ((Ongeveer) Tubeless 295 g / vouwband 195 g). Maar de binnenband ontbreekt. Als het gewicht van een standaardbinnenband er weer afgehaald wordt, is tubeless bijna gewichtsneutraal. De tubeless-band behaalt zijn topprestaties al bij minder bandenspanning (1 bar minder dan normale vouwbanden). Dat betekent: comfortabeler afrollen, betere grip in bochten en zeer goede tractie, en de rolweerstand is nog steeds minder dan een buitenband met binnenband. Je kunt natuurlijk ook gewoon een buitenband met binnenband monteren op deze clincher. Je kunt dan eventueel later de keuze maken voor tubeless. Deze prachtige snelle en stijve wielset is er in ieder geval klaar voor. i-Mobile kan hem ook leveren met een witte 818 naaf als je dat mooi vindt. Ook een naaf die geschikt is voor de montage van schijfremmen en/of steekassen is mogelijk. Maar bel of mail ons even om dat aan te passen. Standaard is de set een QuickRelease, voorzien van zwarte naven en op velgrem basis.